Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2014

Υπερδιάδρομοι μεταφορών με επενδύσεις 26 δισ. ευρώ για ανάπτυξη στην Ευρώπη


Υπερδιάδρομοι μεταφορών με επενδύσεις 26 δισ. ευρώ για ανάπτυξη στην Ευρώπη

Ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή οικονομία χαρακτηρίζει τις μεταφορές η Ευρωπαϊκή Ενωση, που παρουσίασε τη νέα πολιτική της στον τομέα αυτό, με την υπόσχεση της δημιουργίας μίας νέας «ρακοκαλιάς» μεταφορών στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, που θα δώσει νέα ώθηση στην «ασθμαίνουσα» οικονομία της Γηραιάς Ηπείρου. Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε στις Βρυξέλλες νέους χάρτες με τους εννέα κύριους «διαδρόμους» που φιλοδοξούν να αλλάξουν ριζικά τις συνδέσεις Ανατολής - Δύσης (αλλά και Βορρά ? Νότου). Για τον σκοπό αυτό άλλωστε, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για υποδομές μεταφορών προβλέπεται να τριπλασιαστεί την περίοδο 2014-2020, φθάνοντας τα 26 δισ. ευρώ. Οι 9 νέοι διάδρομοι, που εντάσσονται στο Διευρωπαϊκό Δϊκτυο Μεταφορών «TEN-T», έχουν σκοπό να συμβάλουν στην ανάπτυξη ενός κεντρικού δικτύου. Για την πλήρη απόδοση και λειτουργία του φιλόδοξου εγχειρήματος, κάθε διάδρομος πρέπει να περιλαμβάνει τρεις τρόπους μεταφοράς, τρία κράτη μέλη και δύο διασυνοριακά τμήματα.
Από πλευράς ελληνικού ενδιαφέροντος, μεταξύ των εννέα αυτών έργων περιλαμβάνεται και ο ανατολικός διάδρομος Ανατολικής Μεσογείου, ο οποίος προβλέπεται να «ενώσει» τις θαλάσσιες διασυνδέσεις του Βορρά, της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, γεγονός που βελτιστοποιεί τη χρήση των λιμένων και των σχετικών "θαλάσσιων αρτηριών". Περιλαμβάνοντας τον ποταμό Έλβα , ο διάδρομος θα βελτιώσει τις συνδέσεις μεταξύ Βόρειας Γερμανίας, Τσεχίας ενώ , δια θαλάσσης, εκτείνεται από την Ελλάδα μέχρι την Κύπρο.
Υπερδιάδρομοι μεταφορών με επενδύσεις 26 δισ. ευρώ για ανάπτυξη στην Ευρώπη
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος Επίτροπος για τις μεταφορές, Σίιμ Κάλας, έδωσε το στίγμα της νέας πολιτικής, τονίζοντας: «Οι μεταφορές έχουν ζωτική σημασία για την ευρωπαϊκή οικονομία. Χωρίς καλές συνδέσεις η Ευρώπη δεν μπορεί να αναπτυχθεί και να ευημερήσει. Χάρη σ' αυτή τη νέα πολιτική της ΕΕ για τις υποδομές, θα δημιουργηθεί ένα ισχυρό ευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών που θα συνδέει τα 28 κράτη μέλη της Ένωσης και θα προάγει την οικονομική ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της ηπείρου μας. Θα συνδέσει την Ανατολή με τη Δύση και θα αντικαταστήσει το σημερινό συνονθύλευμα που επικρατεί στις μεταφορές με ένα δίκτυο καθαρά ευρωπαϊκό».
Βασική καινοτομία της νέας ευρωπαϊκή πολιτικής για τις υποδομές είναι ότι για πρώτη φορά προβλέπεται η δημιουργία ενός κεντρικού δικτύου μεταφορών με βάση εννέα κύριους διαδρόμους: 2 μεταξύ Νότου-Βορρά, 3 μεταξύ Ανατολής-Δύσης και 4 διαγώνιους. Σύμφωνα με την Επιτροπή, αυτό το κεντρικό δίκτυο θα «μεταμορφώσει» τις συνδέσεις Ανατολής-Δύσης, θα εξαλείψει τα σημεία συμφόρησης, θα αναβαθμίσει τις υποδομές και θα εξορθολογίσει τις διασυνοριακές μεταφορές τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις επιχειρήσεις όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα βελτιώσει επίσης τις συνδέσεις ανάμεσα στα διαφορετικά μέσα μεταφοράς και θα συμβάλει στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων της ΕΕ. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το κεντρικό δίκτυο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το αργότερο έως το 2030.
Ακόμη πιο φιλόδοξος είναι ο στόχος της Κομισιόν, όλοι οι πολίτες και οι επιχειρήσεις της ΕΕ να απέχουν τουλάχιστον 30 λεπτά από κάποιο σημείο του δικτύου έως το 2050. Η Κομισιόν υπόσχεται ότι το «φλέγον» ζήτημα της χρηματοδότησης δεν θα συνατήσει εμπόδια, προβλέποντας μάλιστα τον τριπλασιασμό της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για υποδομές την ερχόμενη εξαετία, στα 26 δισ. ευρώ. Αν και το συνολικό ύψος της επένδυσης για το κεντρικό δίκτυο την περίοδο 2014-2020 εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 250 δισ. ευρώ, οι ευρωπαϊκές αρχές θεωρούν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Προκειμένου μάλιστα να δοθεί προτεραιότητα στις συνδέσεις Ανατολής-Δύσης, η μισή σχεδόν χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις υποδομές μεταφορών (11,3 δισ. ευρώ από τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη») θα διατεθεί αποκλειστικά στις χώρες συνοχής.
Σημειώνεται επίσης ότι το νέο κεντρικό δίκτυο μεταφορών θα υποστηρίζεται από εκτεταμένο οδικό δίκτυο, το οποίο θα συνδέεται με το κεντρικό δίκτυο σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Το τελικό δίκτυο θα έχει ως στόχο την πλήρη κάλυψη της ΕΕ και την προσβασιμότητα όλων των περιφερειών, με την Κομισιόν να επισημαίνει ότι πολίτες και επιχειρήσεις θα έχουν στη διάθεσή τους ταχύτερες, ασφαλέστερες και λιγότερο περίπλοκες μετακινήσεις και μεταφορές. Οι 9 νέοι διάδρομοι, που εντάσσονται στο Διευρωπαϊκό Δϊκτυο Μεταφορών «TEN-T», έχουν σκοπό να συμβάλουν στην ανάπτυξη ενός κεντρικού δικτύου
Οι 9 διάδρομοι του κεντρικού δικτύου
Βαλτικής-Αδριατικής
Eίναι ένας από τους σημαντικότερους διευρωπαϊκούς οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες. Συνδέει τη Βαλτική με την Αδριατική, περνώντας μέσα από βιομηχανικές περιοχές μεταξύ νότιας Πολωνίας (Άνω Σιλεσία), Βιέννης και Μπρατισλάβας, της ανατολικής περιοχής των Άλπεων και της Βόρειας Ιταλίας. Περιλαμβάνει σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, όπως η βασική σήραγγα «Semmering», η σιδηροδρομική γραμμή «Koralm» στην Αυστρία και διασυνοριακά τμήματα μεταξύ Πολωνίας, Τσεχίας και Σλοβακίας.
Βόρειας Θάλασσας-Βαλτικής
Συνδέει λιμάνια της ανατολικής ακτής της Βαλτικής με λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας. Ο διάδρομος αυτός θα συνδέει με πορθμείο τη Φινλανδία με την Εσθονία, θα παρέχει σύγχρονες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις αφενός ανάμεσα στις τρεις χώρες της Βαλτικής και αφετέρου ανάμεσα σε Πολωνία, Γερμανία, Ολλανδία και Βέλγιο. Περιλαμβάνει επίσης εσωτερικές πλωτές οδούς, όπως το «Mittelland-Kanal», μεταξύ του ποταμού Οντρα και λιμένων της Γερμανίας, της Ολλανδίας και της Φλάνδρας. Σημαντικότερο έργο είναι το «Rail Baltic», ένας ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος κανονικού εύρους που συνδέει τις πόλεις Τάλιν, Ρίγα και Κάουνας με τη βορειοανατολική Πολωνία.
Της Μεσογείου
Συνδέει την Ιβηρική χερσόνησο με τα σύνορα Ουγγαρίας-Ουκρανίας. Ακολουθεί τη μεσογειακή ακτογραμμή της Ισπανίας και της Γαλλίας, διασχίζει τις Άλπεις προς τα ανατολικά μέσω Βόρειας Ιταλίας, αφήνοντας τις ακτές της Αδριατικής στη Σλοβενία και την Κροατία με κατεύθυνση την Ουγγαρία. Εκτός από τον ποταμό Πάδο και ορισμένα άλλα κανάλια της Βόρειας Ιταλίας, αποτελείται από οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα κυριότερα σιδηροδρομικά έργα κατά μήκος του διαδρόμου αυτού είναι η σύνδεση Λυών - Τορίνου και το τμήμα Βενετία - Λουμπλιάνα.
Ανατολικής Μεσογείου
Ενώνει τις θαλάσσιες διασυνδέσεις του Βορρά, της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου, βελτιστοποιώντας τη χρήση των σχετικών λιμανιών και θαλάσσιων αρτηριών. Περιλαμβάνοντας τον ποταμό Έλβα στις εσωτερικές πλωτές οδούς, θα βελτιώσει τις πολυτροπικές συνδέσεις μεταξύ Βόρειας Γερμανίας, Τσεχικής Δημοκρατίας, περιοχής της Πανονίας και νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο διάδρομος αυτός εκτείνεται, δια θαλάσσης, από την Ελλάδα μέχρι την Κύπρο.
Ρήνου-Δούναβη
Με βασικό άξονα τις πλωτές οδούς του Μάιν και του Δούναβη, συνδέει τις κεντρικές περιοχές γύρω από το Στρασβούργο και τη Φρανκφούρτη, μέσω νότιας Γερμανίας, με τη Βιέννη, τη Μπρατισλάβα, τη Βουδαπέστη και τη Μαύρη Θάλασσα, με ένα σημαντικό τμήμα από το Μόναχο μέχρι την Πράγα, τη Ζιλίνα, το Κόζιτσε και τα σύνορα της Ουκρανίας.
Σκανδιναβίας- Μεσογείου
Είναι ένας άξονας βορρά-νότου ζωτικής σημασίας για την ευρωπαϊκή οικονομία. Διασχίζοντας τη Βαλτική Θάλασσα, από τη Φινλανδία μέχρι τη Σουηδία, και περνώντας μέσα από τη Γερμανία, τις Άλπεις και την Ιταλία, συνδέει τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα και τα λιμάνια της Σκανδιναβίας και της Βόρειας Γερμανίας, συνεχίζει μέχρι τα βιομηχανικά κέντρα υψηλής παραγωγής της Νότιας Γερμανίας, της Αυστρίας και της Βόρειας Ιταλίας και καταλήγει σε λιμάνια της Ιταλίας και τη Βαλέτα. Τα σημαντικότερα έργα του διαδρόμου αυτού είναι η μόνιμη ζεύξη των στενών «Fehmarn» και η σήραγγα «Brenner», συμπεριλαμβανομένου του οδικού δικτύου πρόσβασης σ' αυτά. Ο διάδρομος εκτείνεται, δια θαλάσσης, από τη Νότια Ιταλία και τη Σικελία μέχρι τη Μάλτα.
Ρήνου- Άλπεων
Συνιστά έναν από τους πιο πολυσύχναστους εμπορευματικούς άξονες της Ευρώπης, ο οποίος συνδέει τα λιμάνια του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας στη Βόρεια Θάλασσα με τη Γένοβα στην Μεσόγειο, μέσω Ελβετίας, αλλά και με ορισμένα από τα σημαντικότερα οικονομικά κέντρα των περιφερειών Ρήνου-Ρουρ, Ρήνου-Μεν Νέκαρ και της περιοχής του Μιλάνου στη Βόρεια Ιταλία. Ο διάδρομος αυτός περιλαμβάνει τον Ρήνο, ως εσωτερική πλωτή οδό. Σημαντικότερα έργα είναι οι βασικές σήραγγες, που έχουν ήδη ολοκληρωθεί εν μέρει, στην Ελβετία και οι οδοί πρόσβασης σ' αυτές σε Γερμανία και Ιταλία.
Ατλαντικού Ωκεανού
Συνδέει το δυτικό τμήμα της Ιβηρικής Χερσονήσου και τα λιμάνια της Χάβρης και της Ρουέν με το Παρίσι, καθώς και το Στρασβούργο/Μανχάιμ, με σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας και παράλληλες συμβατικές γραμμές, συμπεριλαμβάνοντας και τον Σηκουάνα ως εσωτερική πλωτή οδό. Η θαλάσσια διάσταση είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον διάδρομο αυτό.
Βόρειας Θάλασσας-Μεσογείου
Ο διάδρομος Βόρειας Θάλασσας-Μεσογείου εκτείνεται από την Ιρλανδία και το βόρειο Ηνωμένο Βασίλειο - μέσω Ολλανδίας, Βελγίου και Λουξεμβούργου - μέχρι τη Μεσόγειο στα νότια της Γαλλίας. Η συγκεκριμένος διάδρομος, που περιλαμβάνει εσωτερικές πλωτές οδούς στις χώρες της Μπενελούξ και τη Γαλλία, έχει ως στόχο όχι μόνο να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες μεταφορών μεταξύ των λιμένων της Βόρειας Θάλασσας, των ποταμών Μάας (Μόσας), Ρήνου, Σκάλδη, Σηκουάνα, Σον, των λεκανών απορροής του Ροδανού και των λιμένων Φο-σιρ-Μερ και Μασσαλίας, αλλά και καλύτερη διασύνδεση των βρετανικών νήσων με την ηπειρωτική Ευρώπη.

Του Παναγιώτη Παπαϊωάννου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.