Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Ανοίγει ο ελληνικός «δρόμος του μεταξιού» με το Shift2Rail

Ανοίγει ο ελληνικός «δρόμος του μεταξιού» με το Shift2Rail
 
Ως τα τέλη του Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσουν τα εμπορευματικά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Κεντρική Ευρώπη, τα οποία θα μεταφέρουν τα εξαρτήματα της Hewlett-Packard (HP) από τον σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων της Cosco στον Πειραιά στο Παρντουμπίτσε της Τσεχίας, όπου και βρίσκεται η γραμμή συναρμολόγησης του τεχνολογικού κολοσσού.

Αυτό ανακοίνωσε την Τετάρτη από την Αθήνα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, μιλώντας στη διεθνή ημερίδα για το ερευνητικό πρόγραμμα-«μαμούθ» Shift2Rail, που φιλοδοξεί να φέρει τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο στον 21ο αιώνα.

Το Shift2Rail αποτελεί αυτή τη στιγμή τη «ναυαρχίδα» των σιδηροδρομικών βιομηχανιών και φορέων της Ευρώπης και διαθέτει προτεινόμενο προϋπολογισμό ύψους 920 εκατ. ευρώ, που θα προέρχεται τόσο από τον ιδιωτικό τομέα όσο και από την Κομισιόν.

Οι πέντε πυλώνες του φιλοδοξούν να φέρουν επαναστατικές καινοτομίες στις ράγες κατά τα πρότυπα με τα οποία ενοποιήθηκε και ομογενοποιήθηκε η αεροπορική αγορά στην Ευρώπη. Μάλιστα, η πολιτική μάχη για την έγκριση του προγράμματος από το ευρωκοινοβούλιο και το συμβούλιο των υπουργών εκτυλίσσεται εν μέσω της ελληνικής προεδρίας, κάτι που αποτελεί μία θετικότατη συγκυρία για τη χώρα, που την καθιστά επίκεντρο των διεθνών σιδηροδρομικών πραγμάτων.

Μεγάλη η δυναμική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ειδικότερα, όπως τόνισε ο κ. Ζηλιασκόπουλος, τις επόμενες εβδομάδες θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια μεταφοράς των εμπορευμάτων της HP, που φτάνουν στον Πειραιά από την Cosco προς την Τσεχία, με δύο τρένα ανά εβδομάδα, διασχίζοντας έξι χώρες.

Όπως υπογράμμισε, από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του Μάρκο Πόλο οι Ευρωπαίοι αναζητούσαν τους ταχύτερους δρόμους για την Ανατολή, στο άκρο της οποίας σήμερα έχει συγκεντρωθεί η παγκόσμια παραγωγή του πλανήτη.

Ο κ. Ζηλιασκόπουλος παρουσίασε ενώπιον εκπροσώπων των μεγαλύτερων σιδηροδρομικών φορέων της Ευρώπης τον «ελληνικό δρόμο του μεταξιού», ο οποίος μέσω του Σουέζ και του Πειραιά μπορεί να εξυπηρετήσει την εμπορευματική κίνηση της Ευρώπης κατά 10 ημέρες πιο γρήγορα και πιο φτηνά από ό,τι οι υφιστάμενες διαδρομές προς τα λιμάνια του ευρωπαϊκού Βορρά. Όπως παραδέχθηκε, το σχέδιο αποτελεί μία τεράστια πρόκληση για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο επικεφαλής της εταιρείας σημείωσε ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι κερδοφόρος από το 2012 και αποτελεί έναν φορέα με τεράστια δυναμική, η οποία θα φανεί όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία από την πλευρά της η σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με την Κεντρική Ευρώπη.

Όπως σημείωσε, η εταιρεία λάνσαρε εμπορευματικές υπηρεσίες οι οποίες δεν υπήρχαν μέχρι πρότινος, όπως η καθημερινή, τακτική γραμμή cargo Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για πολυτροπική υπηρεσία, πόρτα-πόρτα, η οποία από τον Δεκέμβριο που ξεκίνησε ως σήμερα έχει διπλασιάσει το μερίδιό της στην αγορά, πρόσθεσε.

Η προετοιμασία της, σύμφωνα με τον κ. Ζηλιασκόπουλο, χρειάστηκε ενάμιση χρόνο και ξεκίνησε έχοντας στόχο να προσελκύσει το μεταφορικό ισοδύναμο του 10% των περίπου 600 φορτηγών που κάνουν καθημερινά το δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Επίσης αναφέρθηκε στο ευέλικτο σύστημα διαχείρισης των επιβατικών θέσεων, το οποίο βοήθησε την εταιρεία να αυξήσει το μερίδιο στον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, από το 20% της συνολικής επιβατικής κίνησης όλων των συγκοινωνιακών μέσων, στο 35%.

Παρόντες Alstom και Siemens

Νωρίτερα μίλησαν για το Shift2Rail δύο εκπρόσωποι των διεκδικητών της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), γνωστότερης ως ROSCO, χωρίς όμως να αγγίξουν θέματα ιδιωτικοποίησης.

Ο πρόεδρος της Alstom Transporation και επικεφαλής της προεδρεύουσας επιτροπής της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Βιομηχανιών (UNIFE) κ. Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ εξήγησε ότι ένας από τους βασικότερους στόχους του Shift2Rail είναι η αύξηση της χωρητικότητας των δικτύων κατά 100%, η βελτίωση της αξιοπιστίας κατά 50%, αλλά και η μείωση κατά 50% του κόστους του κύκλου ζωής των σιδηροδρομικών συστημάτων.

Επίσης, η αντιπρόεδρος της Siemens, αρμόδια για την Επιχειρηματική Ανάπτυξη και Στρατηγική Σιδηροδρομικών Συστημάτων, κυρία Καρίνα Ρίγκπι, μίλησε για το τεράστιο κύμα συνεργασίας βιομηχανιών, σιδηροδρομικών φορέων, επιχειρήσεων και ερευνητικών κέντρων για τη συμμετοχή τους στο Shift2Rail, ενώ εξήγησε ότι γύρω από τον σιδηρόδρομο υπάρχουν στην Ευρώπη περί τις 400.000 θέσεις εργασίας.

Ακόμη, για το πρόγραμμα τοποθετήθηκε ο αντιπρόεδρος της Bombardier Transportation, αρμόδιος για έρευνα και ανάπτυξη και πρόεδρος της συντονιστικής επιτροπής του Shift2Rail κ. Γιόζεφ Ντόπελμπαουερ, ο οποίος ανέλυσε τους πέντε πυλώνες του (αύξηση χωρητικότητας, συστήματα διαχείρισης κυκλοφορίας, υποδομή, τηλεματική, εμπορευματικά φορτία), τονίζοντας ότι επιδίωξη είναι η ανάπτυξη πρωτοτύπων που θα αλλάξουν την παγκόσμια αγορά.

Παράλληλα, ο γενικός διευθυντής της UNIFE και συντονιστής του Shift2Rail κ. Φιλίπ Σιτροέν υπογράμμισε ότι το πρόγραμμα αποτελεί μεγάλη ευκαιρία προκειμένου να εμπλακούν στις ερευνητικές του δραστηριότητες καινοτόμες, μικρομεσαίες επιχειρήσεις από όλη την Ευρώπη, ζητώντας συμπράξεις και συνεργασίες, ενώ εξήρε την υποστήριξη της Κομισιόν, η οποία χρηματοδοτεί με 52 εκατ. ευρώ την πρώτη πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του προγράμματος.

Επίσης, μεταξύ άλλων, παρουσιάσεις για τις δυνατότητες εμπλοκής των ελληνικών φορέων έκαναν ο καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Ηλεκτρονικής Υπολογιστών, Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Λέανδρος Τασιούλας, ο πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Logistics κ. Σωτήρης Τριχάς και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Χάρης Κυριαζής.

Για τις δυνατότητες εμπλοκής της ερευνητικής κοινότητας στο πρόγραμμα τοποθετήθηκε ο πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών κ. Βασίλης Γρηγορίου, ο οποίος πρότεινε να δημιουργηθεί μία ελληνική πλατφόρμα που θα διερευνήσει της δυνατότητες συμβολής της Ελλάδας στο Shift2Rail.

Ζητούν την ελληνική υποστήριξη

Παράλληλα, ο εκτελεστικός διευθυντής της Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) κ. Λίμπορ Λόχμαν εξήγησε ότι η πρόταση του Shift2Rail θα πρέπει να περάσει έγκαιρα από την Ευρωβουλή και να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο στο συμβούλιο των υπουργών Μεταφορών.

Στο μεταξύ, παρέμβαση έκανε ο πρόεδρος των Σερβικών Σιδηρόδρομων (JSC) κ. Ντράγκολιουμπ Σιμόνοβιτς, ο οποίος ανακοίνωσε ότι ξεκινά ο εκσυγχρονισμός των υποδομών της Σερβίας και σημείωσε την ανάγκη διεθνούς συνεργασίας, προκειμένου αυτή η αναβάθμιση να πιάσει τόπο.

Ακόμη, ο εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) κ. Μαρσέλ Βερσλίπ εξήρε τη σημασία του Shift2Rail, επισημαίνοντας την ανάγκη ομογενοποίησης και απλοποίησης των σιδηροδρομικών συστημάτων.

Στο συνέδριο μίλησε και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών κ. Νίκος Σταθόπουλος, ο οποίος εξήγησε ότι δεν υπάρχει πια πολύς χρόνος για την έγκριση του προγράμματος, η οποία, όπως τόνισε, αναμένεται και πρέπει να γίνει τον Μάρτιο στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας.

Ο κ. Σταθόπουλος εξήγησε πλέον ότι η παγκοσμιοποίηση μετατρέπει τα σιδηροδρομικά δίκτυα, από δίκτυα υλικών και υποδομών σε δίκτυα πληροφοριών, και υπογράμμισε τις θεμελιώδεις αλλαγές που φέρνει το ψηφιακό περιβάλλον στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. «Εάν δεν μεταμορφώσουμε τα παλιά δίκτυα, σε δίκτυα πληροφοριών, αυτά θα θα παρακμάσουν» είπε και τόνισε ότι το Shift2Rail μπορεί να φέρει τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο στον νέο αιώνα.

Ευκαιρία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Νωρίτερα, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος τόνιζε ότι «αυτή η σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι μια σημαντική τομή, καθώς θα αποτελέσει μοχλό για την καινοτομία μειώνοντας το κόστος των σιδηροδρομικών μεταφορών και αυξάνοντας την ικανότητα παροχής πιο αξιόπιστων και συχνών σιδηροδρομικών υπηρεσιών στους πελάτες».

«Τα προσδοκώμενα οφέλη από την πρωτοβουλία Shift2rail δεν περιορίζονται στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών αλλά επεκτείνονται σε ευρύτερους τομείς της οικονομίας, αλλά και της γεωπολιτικής επιρροής» είπε και τόνισε ότι η αποτελεί εξαιρετικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας «η συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μαζί με τη βιομηχανία, τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τους πανεπιστημιακούς φορείς και τα ερευνητικά ινστιτούτα στο Shift2Rail».

«Η ελληνική προεδρία έχει θέσει την πρωτοβουλία shift2rail ως μία από τις βασικές της προτεραιότητες και εργάζεται συστηματικά για την επίτευξη συμφωνίας το ταχύτερο δυνατό» κατέληξε.
tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.