Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2013

Το πιο γρήγορο τρένο του κόσμου ξεπερνά τα 500 χλμ./ώρα




Kωστας Δεληγιαννης

Την πρώτη δημόσια δοκιμή πραγματοποίησε στα τέλη Αυγούστου στην Ιαπωνία το L Zero (L0), το τρένο μαγνητικής αιώρησης (maglev) που αναπτύσσει η εταιρεία σιδηροδρόμων Central Japan Railway. Αν και το L Zero κατέχει τον τίτλο της ταχύτερης αμαξοστοιχίας στον κόσμο ήδη από το 2003, όταν πέτυχε τελική ταχύτητα 581 χλμ./ώρα, στη δημόσια επίδειξη άγγιξε «μόλις» τα 505 χλμ./ώρα....


Ετσι, δεν χρειάστηκε παρά ελάχιστα λεπτά για να καλύψει τα 43 χιλιόμετρα της σιδηροδρομικής γραμμής που έχει κατασκευασθεί ειδικά για τις δοκιμές του.
Εξάλλου, 500 χλμ./ώρα θα είναι η μέση ταχύτητα του τρένου όταν θα τεθεί σε κανονική λειτουργία το 2027, συνδέοντας το Τόκιο με την πόλη Ναγκόγια.
Επιδόσεις που χρωστά στην τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης που χρησιμοποιεί, με υπεραγώγιμους μαγνήτες να το διατηρούν συνεχώς σε ύψος λίγων χιλιοστών πάνω από τις ράγες. Με αυτό τον τρόπο, τα τρένα maglev μπορούν να επιταχύνουν περισσότερο από τις συμβατικές αμαξοστοιχίες, οι οποίες έχουν σημαντικές απώλειες ενέργειας, λόγω της τριβής που αναπτύσσεται ανάμεσα στους τροχούς και τις ράγες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το L Zero θα διανύει τα 286 χιλιόμετρα της διαδρομής Τόκιο - Ναγκόγια σε 40 λεπτά, ενώ η σημερινή υπερταχεία χρειάζεται 95 λεπτά, αναπτύσσοντας τελική ταχύτητα 270 χλμ./ώρα.
Το πρωτότυπο μοντέλο του L Zero διαθέτει σήμερα πέντε βαγόνια. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης, επιβάτες σε αυτά ήταν ο Ιάπωνας υπουργός Συγκοινωνιών, ο πρόεδρος της Central Japan Railway Akihiro Ota, αρκετοί ακόμη αξιωματούχοι, όπως και δημοσιογράφοι. Σε δηλώσεις του μετά το τέλος της δοκιμής, ο Ota ανέφερε πως, όταν το τρένο «άγγιξε» τα 500 χλμ./ώρα, η αίσθηση που είχε ήταν σαν να απογειώνεται σε αεροπλάνο, ενώ στο ολιγόλεπτο «ταξίδι» σχεδόν δεν αντιλήφθηκε θόρυβο και δονήσεις στο εσωτερικό του βαγονιού.
Οι δοκιμές του L Zero θα συνεχιστούν, κυρίως με σκοπό να βρεθούν τρόποι ώστε να μειωθεί το κόστος συντήρησής του. Μέσα στο 2014, το τρένο θα αποκτήσει ακόμη περισσότερα βαγόνια, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει και η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Τόκιο - Ναγκόγια, που θα χρησιμοποιεί από το 2027. Η εταιρεία έχει αποφασίσει την επέκταση της γραμμής, ώστε το 2045 να φτάσει μέχρι την Οσάκα. Τότε, η αμαξοστοιχία υπολογίζεται ότι θα χρειάζεται 1 ώρα και 20 λεπτά για το δρομολόγιο Τόκιο - Οσάκα, από 2 ώρες και 25 λεπτά που διαρκεί σήμερα.
Προς το παρόν, δύο σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο εξυπηρετούνται από τρένα μαγνητικής αιώρησης, με την πρώτη να βρίσκεται στη Σαγκάη στην Κίνα και να συνδέει την πόλη με το διεθνές αεροδρόμιο Pudong με ταχύτητες έως και 431 χλμ./ώρα. Η δεύτερη βρίσκεται στην Ιαπωνία και εξυπηρετείται από το Limino, ένα τρένο maglev το οποίο αναπτύσσει ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, καθώς καλύπτει τα 8,9 χλμ. που χωρίζουν τη Ναγκόγια με το εκθεσιακό κέντρο που βρίσκεται στα περίχωρά της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.