Πέμπτη 16 Ιουλίου 2015

Συγκοινωνίες Αθήνας: Τέλος το δωρεάν, έρχονται αυξήσεις στα εισιτήρια

Οι υπογεγραμμένες, από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, αποφάσεις των τελευταίων ημερών για την κατ' εξαίρεση δωρεάν μετακίνηση με αστικές συγκοινωνίες έχουν μία λεπτομέρεια που πέρασε στα "ψιλά”. Είναι ανύπαρκτη η πρόβλεψη για το τι θα στοιχίσει στον κρατικό προϋπολογισμό το "ελευθέρας” στα μέσα μεταφοράς, καθώς το κεντρικό κράτος "δεν μπορεί να προϋπολογιστεί η δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού στην παρούσα φάση”.

Ωστόσο, πλέον, το μόνο βέβαιο είναι ότι η ώρα του λογαριασμού στις αστικές συγκοινωνίες έφτασε. Λογαριασμό που θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι. Και αυτό εξαιτίας όχι τόσο των περίπου 10 εκατ. ευρώ που στοίχισε το "τσάμπα” των τελευταίων δύο εβδομάδων όσο λόγω των ζημιογόνων μεγεθών του ΟΑΣΑ (υπό την ομπρέλα του οποίου βρίσκεται η ΟΣΥ και η ΣΤΑΣΥ) που επιδεινώθηκαν το τελευταίο διάστημα.
 

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, η αναπροσαρμογή προς τα πάνω των τιμών στις αστικές συγκοινωνίες αποτελεί σχεδόν βεβαιότητα, με το ακριβές μέγεθος της μεταβολής να μην έχει προσδιοριστεί ακόμη. Η επιβολή ή μη αυξήσεων, εξάλλου, συναρτάται άμεσα με το ύψος της κρατικής επιδότησης η οποία είναι και η μόνη πηγή χρηματοδότησης των λειτουργικών αναγκών των αστικών συγκοινωνιών οι οποίες δεν προσφεύγουν σε δανεισμό.

Επιδότηση
Ενδεικτικά, το 2014 το κράτος επιδότησε τον ΟΑΣΑ με 95 εκατ. ευρώ και παραμένει αμφίβολο εάν ο ελλειμματικός προϋπολογισμός του 2015 θα δικαιολογούσε αντίστοιχο ή μεγαλύτερο ποσό επιδότησης για τη φετινή χρονιά. Και με την πηγή χρηματοδότησης των αστικών συγκοινωνιών να μην προέρχεται παρά από τα κρατικά ταμεία, η αύξηση της τιμής των εισιτηρίων μοιάζει μονόδρομος, όπως αναφέρουν πληροφορημένες πηγές.

Αυτό όταν οι χρήστες των μέσων μεταφοράς θα κληθούν το αμέσως προσεχές διάστημα να πληρώσουν ακριβότερα τις μετακινήσεις αφού ο ΦΠΑ θα αυξηθεί από το 13% στο 23%. Για παράδειγμα το ενιαίο εισιτήριο θα αυξηθεί από 1,20 ευρώ στο 1,30 ευρώ.

Από την πλευρά του, ο κ. Σπίρτζης, σε πρόσφατη συνέντευξή του, σχολιάζοντας το μέτρο των δωρεάν μεταφορών- που έπαψε να ισχύει από προχθές παρότι η ασφυξία ρευστότητας παραμένει- ανέφερε ότι η οριζόντια μείωση των κομίστρων, "που πραγματοποιήθηκε σχεδόν προεκλογικά", δημιούργησε έλλειμμα εσόδων ύψους 50 εκατ. ευρώ.

"Αλλά επειδή έχει γίνει μεγάλη κουβέντα σε σχέση με το κόστος δεν έγινε αντίστοιχη κουβέντα πριν λίγους μήνες όταν προεκλογικά σχεδόν μειώθηκε οριζόντια το εισιτήριο για όλους και αυτό δημιούργησε ένα έλλειμμα εσόδων της τάξης των 50  εκατομμυρίων" σημείωσε.

Σε κάθε περίπτωση, εάν ληφθεί αυτό ως δεδομένο -καίτοι σύμφωνα με τον απολογισμό του 2014 του ΟΑΣΑ τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 14,6 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2013- αυτή τη στιγμή η εταιρεία παρουσιάζει, κατ' ελάχιστον, έλλειμμα της τάξης των 60 εκατ. ευρώ (εάν συμπεριληφθεί το κόστος ύψους 10 εκατ. του δωρεάν).

Εκτός, λοιπόν, από τις πληροφορίες που θέλουν να έχει "κλειδώσει” η αύξηση των τιμών στα εισιτήρια, τα μεγέθη του ΟΑΣΑ "δικαιολογούν” την αναπροσαρμογή προς τα πάνω των εισιτηρίων.

Το 2014 παρά την αύξηση των εσόδων, ο όμιλος ΟΑΣΑ  αύξησε τις καθαρές ζημιές από 44,9 εκατ. ευρώ σε 78,4 εκατ. ευρώ και τα ebitda (κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων) απέκτησαν αρνητικό πρόσημο (-14,9 εκατ. ευρώ από 56,5 εκατ. ευρώ). Επίσης, πέρυσι οι εισροές από την λειτουργία του ΟΑΣΑ ήταν αρνητικές (-33,9 εκατ. ευρώ από 50,8 εκατ.) αγγίζοντας, κατά προσέγγιση, τα επίπεδα του 2011 οπότε είχαν διαμορφωθεί σε -25,1 εκατ. ευρώ.

Αλλά και η αναλογία (ως ποσοστό) των καθαρών αποτελεσμάτων προ φόρων προς τα ίδια κεφάλαια επιδεινώθηκε σε -7,41% έναντι -1,75% το 2013.

Πηγή:Δημήτρης Δελεβέγκος-capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.