Αμφισβητείται ο στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για το 2014. Τρόικα και Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) διαβλέπουν εμπόδια στην υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων που προγραμματίζονται για την επόμενη χρονιά, που αναμένεται να απομειώσουν τον στόχο των εσόδων που τίθεται στα 3,56 δισ. ευρώ. Ηδη παρατηρούνται σημαντικές αρρυθμίες σε μεγάλες αποκρατικοποιήσεις, είτε εξαιτίας παρεμβάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε εξαιτίας νομικών και θεσμικών εκκρεμοτήτων που προέρχονται από το εσωτερικό της χώρας.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, οι παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη λειτουργία της αγοράς των Επιχειρήσεων Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) προκαλούν αρρυθμίες στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, για την οποία κανείς πλέον δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε θα εκκινήσει μια νέα διαδικασία αποκρατικοποίησής της, ενώ είναι εμφανές ότι η εξέλιξη αυτή επηρεάζει και την πώληση της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΠΕ. Επίσης, οι παρεμβάσεις της Επιτροπής στο θέμα της συμφωνίας ΟΛΠ - Cosco φαίνεται να οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Τέλος, μια πιθανολογούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ακύρωση της μεταβίβασης των εταιρειών υδάτων στο ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν μεταξύ άλλων στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για τις αποκρατικοποιήσεις χθες στο υπουργείο Οικονομικών με τη συμμετοχή του υπουργού Γ. Στουρνάρα, των μελών της τρόικας και στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες, βασικό αντικείμενο συζήτησης ήταν η επιτάχυνση του προγράμματος, που ούτως ή άλλως παρουσιάζει αρρυθμίες λόγω σημαντικών νομικών και θεσμικών εκκρεμοτήτων. Το ΤΑΙΠΕΔ κάνει λόγο για τουλάχιστον 26 προαπαιτούμενες κανονιστικές/νομικές διευθετήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης, για τις αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη (ΤΤΑΙΝΟΣΕ, ιπποδρομιακό στοίχημα, Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού «ΕΕΣΣΤΥ», περιφερειακά αεροδρόμια, μαρίνες κ.λπ.). Για παράδειγμα, η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ ξεκίνησε χωρίς να υπάρχουν τα συμβατικά κείμενα συνεργασίας των δύο εταιρειών μεταξύ τους, αλλά και με τον πάροχο της σιδηροδρομικής γραμμής ΟΣΕ. Μέχρι πριν, που όλα αυτά βρίσκονταν σε έναν όμιλο, δεν υπήρχε αυτή η απαίτηση.
Σημαντική εκκρεμότητα ακόμη αποτελεί η τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος επίσης καθυστερεί. Ακόμη εκκρεμεί η ψήφιση ρυθμίσεων για τη λειτουργία του Ιπποδρόμου, η κατάργηση της φορολογίας του 15% στις υπεράκτιες εταιρείες που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα προς ανάπτυξη (π.χ. Κασσιόπη) κ.ά. Τέλος, αδυναμίες εντοπίζονται και στην προώθηση της αποκρατικοποίησης των ακινήτων. Είναι ενδεικτικό ότι το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) του IBC ήρθε σχεδόν ένα χρόνο μετά τη συμφωνία παραχώρησης του ακινήτου στη Lamda Development. Για τα ΕΣΧΑΔΑ που ακολούθησαν, ο χρόνος σύνταξης ήταν μικρότερος, αλλά δεν παύει να μετριέται σε αρκετούς μήνες.
Του Βαγγελη Μανδραβελη
Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, οι παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη λειτουργία της αγοράς των Επιχειρήσεων Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) προκαλούν αρρυθμίες στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, για την οποία κανείς πλέον δεν είναι σε θέση να γνωρίζει πότε θα εκκινήσει μια νέα διαδικασία αποκρατικοποίησής της, ενώ είναι εμφανές ότι η εξέλιξη αυτή επηρεάζει και την πώληση της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΠΕ. Επίσης, οι παρεμβάσεις της Επιτροπής στο θέμα της συμφωνίας ΟΛΠ - Cosco φαίνεται να οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Τέλος, μια πιθανολογούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ακύρωση της μεταβίβασης των εταιρειών υδάτων στο ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο πλήγμα στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν μεταξύ άλλων στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε για τις αποκρατικοποιήσεις χθες στο υπουργείο Οικονομικών με τη συμμετοχή του υπουργού Γ. Στουρνάρα, των μελών της τρόικας και στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες, βασικό αντικείμενο συζήτησης ήταν η επιτάχυνση του προγράμματος, που ούτως ή άλλως παρουσιάζει αρρυθμίες λόγω σημαντικών νομικών και θεσμικών εκκρεμοτήτων. Το ΤΑΙΠΕΔ κάνει λόγο για τουλάχιστον 26 προαπαιτούμενες κανονιστικές/νομικές διευθετήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης, για τις αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη (ΤΤΑΙΝΟΣΕ, ιπποδρομιακό στοίχημα, Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού «ΕΕΣΣΤΥ», περιφερειακά αεροδρόμια, μαρίνες κ.λπ.). Για παράδειγμα, η αποκρατικοποίηση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ ξεκίνησε χωρίς να υπάρχουν τα συμβατικά κείμενα συνεργασίας των δύο εταιρειών μεταξύ τους, αλλά και με τον πάροχο της σιδηροδρομικής γραμμής ΟΣΕ. Μέχρι πριν, που όλα αυτά βρίσκονταν σε έναν όμιλο, δεν υπήρχε αυτή η απαίτηση.
Σημαντική εκκρεμότητα ακόμη αποτελεί η τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου του ΤΑΙΠΕΔ, ο οποίος επίσης καθυστερεί. Ακόμη εκκρεμεί η ψήφιση ρυθμίσεων για τη λειτουργία του Ιπποδρόμου, η κατάργηση της φορολογίας του 15% στις υπεράκτιες εταιρείες που έχουν στην κατοχή τους ακίνητα προς ανάπτυξη (π.χ. Κασσιόπη) κ.ά. Τέλος, αδυναμίες εντοπίζονται και στην προώθηση της αποκρατικοποίησης των ακινήτων. Είναι ενδεικτικό ότι το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) του IBC ήρθε σχεδόν ένα χρόνο μετά τη συμφωνία παραχώρησης του ακινήτου στη Lamda Development. Για τα ΕΣΧΑΔΑ που ακολούθησαν, ο χρόνος σύνταξης ήταν μικρότερος, αλλά δεν παύει να μετριέται σε αρκετούς μήνες.
Του Βαγγελη Μανδραβελη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.