Ενδιαφέρον για εξαγωγές προϊόντων από Κ. Ευρώπη προς Β. Αφρική διά των ελληνικών υποδομών
Του Ηλια Γ. Μπελλου
Ενα χρόνο μετά την παρουσίαση στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά της στρατηγικής συμφωνίας μεταξύ Hewlett Packard, Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εγκατάσταση σημαντικών δραστηριοτήτων της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας της πρώτης στον Πειραιά, η αμερικανική πολυεθνική δηλώνει πολύ ικανοποιημένη από τη μέχρι τώρα συνεργασία και κάνει λόγο για σημαντικές ωφέλειες και «εξαιρετικούς χρόνους». Την ίδια ώρα, όμως, η ενεργοποίηση του τμήματος της συμφωνίας που αφορά τη σιδηροδρομική μεταφορά δεν έχει ακόμα ενεργοποιηθεί, ενώ στο μέτωπο της ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο υπάρχει πλήθος εκκρεμοτήτων που περιλαμβάνει από αυτονόητα θέματα έως στρατηγικές αποφάσεις. Παράλληλα, η βάσανος στην οποία υποβάλλει η ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού την συμφωνία ΟΛΠ και Cosco για τη νέα επένδυση ύψους 224 εκατ., δημιουργεί μεγάλες καθυστερήσεις και στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.
Η αποκρατικοποίηση
Επιπλέον η έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δημιουργεί ερωτήματα σε σχέση με το ποιος θα είναι ο νέος ιδιοκτήτης και άρα συνομιλητής όλων των εμπλεκομένων σε αυτήν την υπόθεση που αφορά τη γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας και των υποδομών της και την ανάδειξή της σε πύλη τού εξ ανατολών, και όχι μόνον, ευρωπαϊκού εμπορίου. Μια αναβάθμιση που ενεργοποιεί τα ανακλαστικά Βορειοευρωπαίων ανταγωνιστών τόσο στον κλάδο των λιμανιών όσο και των διαμεταφορών. Πάντως, η σιδηροδρομική γραμμή εντός του ΟΛΠ ενεργοποιείται στις αρχές Δεκεμβρίου. Τα πρώτα καθημερινά δρομολόγια εμπορικών αμαξοστοιχιών, που δρομολογεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μεταξύ Πειραιά, Θριασίου, Σίνδου και ΟΛΘ αναμένεται να καλύψουν 27 επιχειρήσεις, μέλη του ΣΕΒ, που δημιούργησαν το ελληνικό δίκτυο Logistics. Το τρένο θα φεύγει στις 8 το βράδυ και θα φτάνει την άλλη μέρα το πρωί φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια ελληνικών και ξένων επιχειρήσεων.
Το δρομολόγιο
Από το 2014 αναμένεται το ίδιο δρομολόγιο να πάρουν αυτή τη φορά προς τα ευρωπαϊκά δίκτυα και τα block trains της Hewlett Packard, καθώς η πολυεθνική αυξάνει σταδιακά τους όγκους των φορτίων με τους οποίους επιφορτίζει το ελληνικό τμήμα της παγκόσμιας εφοδιαστικής της αλυσίδας. Αυτό επισημαίνει, μιλώντας στην «Κ», ο διευθύνων σύμβουλος της HP Ελλάς, Πυθαγόρας Παπαδημητρίου, τονίζοντας πως ήδη η εμπειρία της εταιρείας από την επιλογή της είναι πολύ ικανοποιητική, όπως και η συνεργασία της με την Piraeus Container Terminal, τη θυγατρική της Cosco. Η πλήρης λειτουργία της νέας εφοδιαστικής γραμμής της HP θα λειτουργήσει ως προσκλητήριο και για άλλες πολυεθνικές. Η μητρική HP λειτουργεί 4 θυγατρικές στην Ελλάδα και δηλώνει πως είναι θέμα χρόνου η χρήση και του δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της τελευταίας, καθηγητής Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, δηλώνει επίσης αισιόδοξος και εξηγεί πως έχουν ήδη υπογραφεί όλες οι συμφωνίες εκείνες που απαιτούνται με τα ξένα σιδηροδρομικά δίκτυα για να φτάσουν τα τρένα στον προορισμό τους στην Κεντρική Ευρώπη. «Είναι όμως σημαντικό να δούμε και τι θα φέρουν πίσω τα τρένα» σημειώνει, προσθέτοντας πως ήδη υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγωγές προϊόντων από την Κεντρική Ευρώπη προς τη Μέση και Απω Ανατολή, αλλά και τη Βόρειο Αφρική διά των ελληνικών υποδομών.
Το Θριάσιο
Αναφορικά με το μεγαλεπήβολο σχέδιο ανάπτυξης εμπορευματικού σταθμού στο Θριάσιο και ειδικότερα σε έκταση 588 στρεμμάτων της ΓΑΙΟΣΕ, οι συμμετέχοντες στην αγορά υπογραμμίζουν την αποτελμάτωση της διαδικασίας των προηγουμένων προσκλήσεων για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και δείχνουν προς τη λύση της πολεοδόμησης της έκτασης, ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί σε μικρότερα κομμάτια από επιμέρους ενδιαφερομένους. Και τούτο διότι η χρηματοδότηση ενός ενιαίου σταθμού φαίνεται ότι σκοντάφτει τόσο στο μέγεθος όσο και στην ύφεση της οικονομίας.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Αντιθέτως, εκδηλώνεται ενδιαφέρον για μικρότερες αναπτύξεις, κάτι που φαίνεται να προάγουν και στελέχη της Task Force. Σημειώνεται ότι στο Θριάσιο υπάρχουν και τα δύο μεγάλα αποθηκευτικά κτίρια του ΟΣΕ, στον Ασπρόπυργο, τα οποία όμως αδυνατούν για την ώρα να ενταχθούν στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της ανυπαρξίας σιδηροδρομική διασύνδεσης μήκους 150 περίπου μέτρων!
Ανάγκη για ακόμη ταχύτερα βήματα
Με δεδoμένη την επί δεκαετίες υστέρηση των ελληνικών υποδομών, αλλά και τη γραφειοκρατία που έχουν να αντιμετωπίσουν σύνθετα πρότζεκτ και αναπτύξεις, όπως η γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας σε πύλη ευρωπαϊκού εμπορίου, θα έλεγε κανείς ότι η πρόοδος που έχει επιτευχθεί σε ένα χρόνο είναι εντυπωσιακή. Και την πιστώνονται κυρίως ιδιωτικές εταιρείες όπως η Cosco και η HP.
Δυστυχώς, όμως, χρειάζονται ακόμα ταχύτερα βήματα, καθώς το εγχείρημα αυτό της Ελλάδας δεν τυγχάνει των ευλογιών χωρών με ανταγωνιστικά συμφέροντα και μεγάλα λιμάνια. Κάποιοι θυμίζουν ότι οι ελλείψεις μας στοίχισαν πρόσφατα την εγκατάσταση εδώ του κέντρου εισαγωγών από την Ασία του ΙΚΕΑ.
Kαι επισημαίνουν ότι από τα μέσα του επόμενου έτους αλλάζουν τα δεδομένα στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές με την ενεργοποίηση της κοινοπραξίας P3 όπως έχει ονομαστεί η σύμπραξη των Maersk Line, CMA CGM και Mediterranean Shipping Co (MSC) τριών εκ των μεγαλύτερων παικτών στα κοντέινερ διεθνώς. Και ο Πειραιάς πρέπει να είναι έτοιμος να αποτελέσει σταθμό και νέων τακτικών δρομολογίων τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.