Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Οι Ρώσοι θέλουν ΔΕΠΑ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ «πακέτο» με το λιμάνι Θεσσαλονίκης

Αιχμές κατά των Βρυξελλών από την πρόεδρο της Άνω Δούμας Β. Μετβιένκο
 Οι Ρώσοι θέλουν ΔΕΠΑ-ΤΡΑΙΝΟΣΕ «πακέτο» με το λιμάνι Θεσσαλονίκης
Ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς υποδέχεται την πρόεδρο της ρωσικής Άνω Δούμας κυρία Βαλεντίνα Μετβιένκο σήμερα, Δευτέρα, στο Μέγαρο Μαξίμου (ΑΠΕ- ΜΠΕ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ)
 

Αιχμές κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δύο μέτρα και δύο σταθμά στις ελληνικές αποκρατικοποιήσεις άφησε τη Δευτέρα η πρόεδρος της Ρωσικής Άνω Δούμας, κυρία Βαλεντίνα Μετβιένκο, η οποία βρίσκεται σε επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα, προσκεκλημένη της Ελληνικής Βουλής.
Η κυρία Μετβιένκο, η οποία έχει διατελέσει πρέσβειρα της Ρωσικής Ομοσπονδίας στη χώρα και γνωρίζει καλά την Ελλάδα, παρατήρησε ότι είναι περίεργο πώς η Κομισιόν φέρεται να υποστηρίζει ότι Gazprom θα έχει δεσπόζουσα θέση στην Ευρώπη πουλώντας 2,5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στην Ελλάδα, όταν πωλεί 30 δισ. κυβικά μέτρα στη Γερμανία.
Μάλιστα, ζήτησε ένα εκ των προτέρων συμπεφωνημένο - από Αθήνα και Βρυξέλλες - νομικό πλαίσιο προκειμένου η Gazprom να συμμετάσχει εκ νέου στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ. Επίσης, σχολίασε ότι η RZD (οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι) δεν θα επιχειρήσουν την εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εάν αυτή η αποκρατικοποίηση δεν συνοδεύεται από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά της ΕΕ

Ειδικότερα, η κυρία Μετβιένκο, ερωτηθείσα σχετικά, χαρακτήρισε περίεργο το ότι, την ώρα που όλες οι χώρες της ΕΕ αναπτύσσουν σχέσεις με την Gazprom και η Γερμανία εισάγει 30 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τη Ρωσία, οι Βρυξέλλες μιλούν για δεσπόζουσα θέση λόγω της πιθανότητας εμπλοκής της εταιρείας στην Ελλάδα, που εισάγει αντίστοιχα μόλις 2,5 δισ. κυβικά μέτρα.

Όπως τόνισε, η Ελλάδα είναι ένα κυρίαρχο κράτος που έχει το δικαίωμα να συνάπτει τις αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες που χρειάζεται. «Εδώ έχουμε δύο μέτρα και δύο σταθμά. Στη μια περίπτωση δεν έχουν αντίρρηση, ενώ στην Ελλάδα έχουν αντιρρήσεις» είπε η κυρία Μετβιένκο.

Επίσης, σημείωσε ότι η Gazprom είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ, όμως οι όροι του διαγωνισμού δεν έγιναν αποδεκτοί και έκανε έκκληση για ένα νέο νομικό κείμενο για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας, στο οποίο θα συμφωνήσει εκ των προτέρων η Κομισιόν και η Αθήνα.
Αν στο εξής οι όροι είναι στη βάση των απαιτήσεων για δίκαιο, διεθνή και διαφανή διαγωνισμό, είπε, η Gazprom θα συμμετάσχει εκ νέου. Η κυρία Μετβιέκνο ζήτησε να υπάρξει η κατανόηση της έννοιας του αμοιβαίου οφέλους και συμπλήρωσε ότι «κατανοούμε πως η Ελλάδα είναι μέλος της ΕΕ» και ζήτησε «να υπάρχει συμφωνία όρων ούτως ώστε να μην αντιφάσκουν οι όροι του διαγωνισμού με τους όρους που θέτει η ΕΕ».

«Ωστόσο, θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις και οι ανησυχίες των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στον διεθνή διαγωνισμό» συμπλήρωσε. Όπως τόνισε, η επιθυμία της Μόσχας είναι η Ελλάδα να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις και, όταν συμφωνηθούν όλα, η υπόλοιπη διαπραγμάτευση να μείνει στα χέρια της ελληνικής κυβέρνησης.
«Υπάρχουν χώρες που έχουν συνεργασία με την Gazprom και άλλες επιχειρήσεις και διερωτώμεθα γιατί και η Ελλάδα να μην έχει αντίστοιχη συνεργασία με αυτές τις εταιρείες» παρατήρησε, αν και απέφυγε να τοποθετηθεί γύρω από το εάν ασκούνται διεθνείς πιέσεις στη χώρα μας.

«Στο παρελθόν έπρεπε η απόφαση να διαβιβαστεί στις Βρυξέλλες ώστε σε απροσδιόριστο ορίζοντα να αναμένουμε θετική ή αρνητική απάντηση ή όποιες άλλες αλλαγές ή τροποποιήσεις» πρόσθεσε. Η κυρία Μετβιένκο σημείωσε ότι η Μόσχα δεν απαιτεί ειδικά προνόμια ή προνομιακή μεταχείριση, αλλά ίσους όρους, ενώ πρόσθεσε ότι η Gazprom έχει παρουσία 17 ετών εν Ελλάδι και επιθυμεί να εμπλακεί σε μία δέσμη επενδύσεων στη χώρα μας.
Σύμφωνα με την κυρία Μετβιένκο, η Gazprom ενδιαφέρεται για την εμπλοκή της στον αγωγό South Stream που, όπως είπε, θα φέρει μείωση τιμών, καθώς και για την κατασκευή θερμοηλεκτρικών σταθμών φυσικού αερίου που θα δώσει τη δυνατότητα εξαγωγών και μειωμένων τιμολογίων.

Επίσης, σημείωσε ότι με βάση την πρόσφατη επιστολή του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά προς τον κ. Βλαντίμιρ Πούτιν, με την οποία του είχε ζητήσει τη μείωση της τιμής του φυσικού αερίου, ήδη έχουν γίνει δύο κύκλοι διαπραγμάτευσης και στα τέλη Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσει και τρίτος κύκλος. Όπως είπε, επιθυμία της Μόσχας είνα να επιτευχθεί παράταση της συμφωνίας παροχής φυσικού αερίου και πέραν του 2016.
Η κυρία Μετβιένκο σημείωσε ότι διαβάζει στον διεθνή Τύπο για το γεγονός ότι η χώρα μας δεν έχει πλήρη και αποκλειστική δυνατότητα να λαμβάνει αυτετελώς αποφάσεις στο καθεστώς, στο οποίο βρίσκεται, αν και υπογράμμισε ότι αυτό δεν αποτελεί θέση της Μόσχας ούτε ενστερνίζεται αυτή την άποψη.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ χωρίς λιμάνι Θεσσαλονίκης δεν έχει νόημα και σημασία

Η κυρία Μετβιένκο επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον των RZD για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος εκπνέει σήμερα - όμως τόνισε ότι δεν θα έχει νόημα η επένδυση εάν δεν συνοδεύεται από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. «Η RZD έχει υποβάλει τις δικές της προτάσεις» είπε και πρόσθεσε ότι «για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις η RZD είναι η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου».

Όπως είπε, η επιμέρους ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από μόνη της δεν μπορεί να προκαλέσει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον για «μία επένδυση τέτοιας κλίμακας». «Η πρόταση των ρωσικών σιδηροδρόμων εξετάζεται στο πλαίσιο ενός σοβαρότατου επενδυτικού πακέτου» συμπλήρωσε, σχολιάζοντας ότι αυτό περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό των υποδομών και την δημιουργία ενός άξιου δικτύου.
Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε, το ρωσικό σχέδιο προβλέπει συνδυασμένες μεταφορές σε ένα σύμπλεγμα λιμενικών και σιδηροδρομικών υποδομών και περιλαμβάνει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε μεν η Ελλάδα να γίνει μεταφορικός κόμβος με υποδομές εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) και η δε ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δραστηριοποιηθεί σε ολόκληρη την Ευρώπη. Βέβαια, αναγνώρισε ότι είναι δικαίωμα της Ελλάδας να δει αυτοτελώς αυτή την ιδιωτικοποίηση.
Ωστόσο, συμπλήρωσε, μία τέτοια λύση δεν θα οδηγούσε στην πραγμάτωση ενός ευρείας κλίμακας επενδυτικού προγράμματος για τα μεγέθη της RZD και θα ήταν από οικονομικής και τεχνικής άποψης μηδαμινής αξίας και σημασίας.

Επιδίωξη για κατάργηση της βίζας

Είχε προηγηθεί η συνάντηση της κυρίας Μετβιένκο με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Εξωτερικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο. Όπως είπε, οι συζητήσεις ήταν εξαιρετικά εποικοδομητικές, υπήρξε πλήρης αλληλοκατανόηση και επιβεβαιώθηκε το κοινό ενδιαφέρον για εμβάθυνση και διεύρυνση των σχέσεων των δύο πλευρών σε κάθε επίπεδο. Όπως τόνισε, αποφασίστηκε η ενεργοποίηση της μεικτής διυπουργικής επιτροπής από ολα τα υπουργεία για την αναβάθμιση των διπλωματικών σχέσεων των δύο χωρών.

Σε σχέση με τη βίζα, είπε ότι τόσο ο κ. Βενιζέλος όσο και ο κ. Σαμαράς έχουν επιβεβαιώσει ότι συμφωνούν στη διευκόλυνση των διαδικασιών με στόχο τη μελλοντική κατάργησή της. Μάλιστα, όπως είπε, η Ελλάδα με την ανάληψη της προεδρίας της ΕΕ θα αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση του διαλόγου με τη Μόσχα και θα καταβάλει προσπάθειες για απλούστευση της χορήγησης άδειας εισόδου με στόχο την κατάργηση για την ενίσχυση του τουρισμού, των επιχειρηματικών συναλλαγών, των επιστημών κτλ.
Επίσης, η κυρία Μετβιένκο τόνισε την ικανοποίηση της Ρωσικής πλευράς για την αύξηση του εκ Ρωσίας τουρισμού στην Ελλάδα, καθώς οι Ρώσοι ταξιδιώτες έφτασαν το 1,2 εκατ. και, όπως συμπλήρωσε, κατά μέσον όρο δαπανούν 1.000 ευρώ - πέραν των εξόδων της διαμονής. Έτσι, προέβλεψε ότι η βελτίωση των διαδικασιών χορήγησης βίζας θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη στον τουρισμό.

Η κυρία Μετβιένκο σημείωσε ότι έχει παρατηρήσει ότι στον Τύπο δεν αποδίδονται με ακρίβεια διάφορες δηλώσεις ρώσων αξιωματούχων με αποτέλεσμα να δημιουργείται λάθος ατμόσφαιρα. «Η πολιτική ηγεσία στηρίζει με κάθε τρόπο τα επενδυτικά σχέδια των ρωσικών επιχειρήσεων στην διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων» τόνισε.
Επίσης, μίλησε και την πρόσφατη απόρριψη από τη Σόφια του σχεδίου για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και σημείωσε ότι ο κ. Βενιζέλος επιβεβαίωσε το ελληνικό ενδιαφέρον για το πρότζεκτ. Η ρωσική πλευρά, τόνισε, είναι υπέρ της ανανέωσής του σε τριμερές επίπεδο, όμως συμπλήρωσε ότι «λυπούμεθα για τη μονομερή απόφαση της Σόφιας, η οποία δεν ελήφθη χωρίς πολιτικές πιέσεις» και υποστήριξε ότι το σχέδιο μπορεί να επωφελές για όλους.
Η κυρία Μετβιένκο υπογράμμισε ότι δεν γνωρίζει το περιεχόμενο της επιστολής του κ. Πούτιν που διαβίβασε στην ελληνική κυβέρνηση, ενώ εξήρε τη στάση της Ελλάδας στο Συριακό, αφού η χώρα μας υποστήριξε  την πολιτική και διπλωματική διευθέτηση της κρίσης.
Πάντως, σε σχέση με την ελληνική πρόκληση για επίσκεψη του κ. Πούτιν στην Αθήνα, απέφυγε να τοποθετηθεί, λέγοντας ότι χρήζει ιδιαίτερης επεξεργασίας.

Λάθος ερμηνεία των δηλώσεων Πουτιν

Ερωτηθείσα από «Το Βήμα» για ποιον λόγο ο κ. Πούτιν είχε δηλώσει ότι η Ελλάδα είναι χώρα προβληματική για επενδύσεις, η κυρία Μετβιένκο σημείωσε ότι έγινε λάθος ερμηνεία της τοποθέτησης του ρώσου πρόεδρου και συμπλήρωσε ότι αναφέρθηκε υπέρ της χώρας μας, τονίζοντας ότι ρωσικές επιχειρήσεις επενδύουν στην Ελλάδα και ότι η Μόσχα επιζητά ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων.
Πάντως, σε άλλη ερώτηση για τον αποκλεισμό της ρωσικής Novaport από τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά αεροδρόμια, δεν σχολίασε, λέγοντας ότι δεν γνωρίζει τις λεπτομέρειες των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.