Στο επίκεντρο μίας γεωπολιτικής διένεξης εισέρχονται πια οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι, η πλέον υποαξιοποιούμενη υποδομή του ελληνικού κράτους, που όμως αποδεικνύεται ότι συνδυαστικά με τα λιμάνια μπορεί να αποτελέσει καταλύτη στις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας.
Τη Δευτέρα έληξε η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που «τρέχει» το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Σύμφωνα με πληροφορίες, προτάσεις κατέθεσαν η Γαλλική SNCF, η Ρωσική RZD και η Ρουμανική Grampet.
Σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, οι Γάλλοι έχουν καταθέσει μία σοβαρή πρόταση, η οποία στηρίζεται σε καλά δεδομένα, έχουν αναλύσει σωστά την κατάσταση και φαίνεται να ξέρουν που πηγαίνουν, ενώ έχουν εξασφαλίσει την υποστήριξη «δυνατών» συνεργατών στην αγορά.
Κυβερνητικοί κύκλοι μεταδίδουν ότι η παρουσία της SNCF αποτελεί μία σοβαρή ψήφο εμπιστοσύνης του γαλλικού κράτους προς την Ελλάδα, ενώ θεωρούν ότι η εταιρία ίσως επιχειρήσει να συμπράξει με την Alstom στην άλλη ιδιωτικοποίηση της ROSCO, δηλαδή της εταιρίας συντήρησης του τροχαίου υλικού.
Μάλιστα, η είσοδος της SNCF στην Ελλάδα σηματοδοτεί την επιδίωξή της για μεγαλύτερη εμπλοκή στις εμπορευματικές μεταφορές στην Ευρώπη, που σήμερα μονοπωλούνται σε μεγάλο βαθμό από την γερμανική Deutsch Bahn.
Παράλληλα, θελκτική από κάθε άποψη είναι η πρόταση της Ρωσικής RZD, δηλαδή της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής εταιρίας στον κόσμο, η οποία κατεβαίνει στον διαγωνισμό με την ελληνική ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ. Πρόθεσή των Ρώσων είναι να ενώσουν το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με το υπό σχεδιασμό πρόζεκτ τους να συνδέσουν με πολυτροπικές μεταφορές την Ασία με την Ευρώπη δια ξηράς και θαλάσσης, καθιστώντας το Αιγαίο ως πύλη εισόδου και εξόδου της Ευρώπης.
Ωστόσο, προϋπόθεση της Ρωσικής πλευράς είναι το να δοθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «πακέτο» με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), να γίνει δηλαδή συντονισμός των δύο αποκρατικοποιήσεων. Πρόκειται για θέμα που μετά βεβαιότητας θα «χτυπήσει» στην Τρόικα, καθώς το Μνημόνιο άλλα προβλέπει και θα ερεθίσει τις Βρυξέλλες, οι οποίες αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο εισόδου τρίτων χωρών σε στρατηγικές υποδομές με πλήρη καχυποψία.
Ενδιαφέρουσα όμως είναι και η περίπτωση της GFR, του ρουμανικού ομίλου Grampet που ελέγχει ο ρουμάνος επιχειρηματίας κ. Γκρούια Στόικα και έχει βάλει στόχο να «κατακτήσει» όλους τους βαλκανικούς σιδηρόδρομου.
Ο όμιλος του κ. Στόικα, ο οποίος λειτουργεί την ιδιωτική ρουμανική σιδηροδρομική εταιρεία GFR, είναι πλειοδότης του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της κρατικής ρουμανικής εταιρείας εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa, αγόρασε την HZ Cargo, δηλαδή την εταιρία σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών της Κροατίας, διεκδικεί την Βουλγαρική BDZ, ενώ διαθέτει σιδηροδρομικές εταιρείες σε Βουλγαρία και Ουγγαρία, παρέχει υπηρεσίες σε Γερμανία, Αυστρία και Μολδαβία κι έλαβε άδεια δραστηριοποίησης και στη Σερβία. Τυχόν εξαγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την πλευρά του θα καταστήσει τον όμυλο Grampet «Βαλκανιάρχη» των Σιδηροδρόμων και θα τον βάλει στον παγκόσμιο χάρτη των Μεταφορών.
Στο μεταξύ, εκτός διαγωνισμού βρέθηκαν οι κινέζοι της COSCΟ, η οποία για πολλοστή φορά ζήτησε παράταση του διαγωνισμού, χωρίς όμως να την επιτύχει. Έτσι, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση τίθεται εκτός παιχνιδιού, όμως έμπειρα στελέχη της αγοράς διακρίνουν ότι θα επιχειρήσει είτε να «χτίσει» συμμαχίες είτε να καταθέσει δεσμευτική προσφορά στη συνέχεια.
Πάντως, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, «η αξιοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα συμβάλλει στην αναβάθμιση και ανάπτυξη των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων της εταιρίας, τη δημιουργία συνεργειών μεταξύ των υποδομών της χώρας, και τη βελτίωση πρόσβασης επιβατών και προϊόντων στην υπόλοιπη Ευρώπη δημιουργώντας έτσι προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία και σημαντικό αριθμό νέων θέσεων εργασίας».
«Οι σύμβουλοι αξιοποίησης αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού» σημειώνεται στην ανακοίνωσή του.
Αντιδρούν οι σιδηροδρομικοί
«Η σημερινή μέρα είναι "μαύρη" για το σιδηρόδρομο καθώς η Κυβέρνηση αποφάσισε και υλοποιεί μέσω του ΤΑΙΠΕΔ την εκχώρηση της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ξένα συμφέροντα κατ' επιταγή των τροϊκανών τοκογλύφων. Χαρίζουν και αποελληνοποιούν μια εταιρεία με περισσότερα από 100 χρόνια λειτουργίας και προσφοράς στον τόπο μας. Με πρόσχημα τα δήθεν ελλείμματα χαρίζουν σε ξένους την περιουσία που ανήκει σε όλους τους Έλληνες» σημειώνεται σε ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ).
«Στους παπαγάλους που χρησιμοποιεί η Κυβέρνηση, απαντάμε για να γνωρίζει ο ελληνικός λαός, ότι η "συμφωνία" προβλέπει συνέχιση της χρηματοδότησης με πενήντα εκατομμύρια το χρόνο, την επόμενη πενταετία, από τα χρήματα των φορολογουμένων. Ο Δημόσιος Σιδηρόδρομος δεν είναι υπόθεση μόνο των Σιδηροδρομικών. Αφορά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Οι Σιδηροδρομικοί θα απαντήσουμε με δράσεις που στόχο θα έχουν την ανατροπή αυτών των πολιτικών» καταλήγει.
Η ΠΟΣ θα συμμετάσχει στην τετράωρη στάση εργασίας που πραγματοποιεί η ΓΣΕΕ την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013 11.00 έως τις 15.00.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.