Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Πέντε «μνηστήρες» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Φωτογραφία για Πέντε «μνηστήρες» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Της Μαρίας Μόσχου

Με πέντε ... «άσους» στο μανίκι του φαίνεται ότι προχωρεί το ΤΑΙΠΕΔ την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που μπαίνει στην τελική ευθεία. Σε λιγότερο από 10 ημέρες, στις 16 Σεπτεμβρίου οι πέντε ενδιαφερόμενοι που έχουν ήδη προσεγγίσει το Ταμείο θα κληθούν να καταθέσουν το...
ενδιαφέρον τους για την εταιρεία που εκτελεί το επιβατικό και εμπορευματικό σιδηροδρομικό έργο στη χώρα μας.

Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι σε περίπτωση που κάποιος από τους ενδιαφερομένους δεν ζητήσει παράταση της διαδικασίας μέσα σε 10 ημέρες ο διαγωνισμός θα περάσει στην επόμενη φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών. Οι εταιρείες που θα επιλεγούν θα υπογράψουν σύμβαση εμπιστευτικότητας για να συνεχίσουν στην κούρσα της διαδοχής.

Ήδη διευκρινίσεις και ερωτήματα προς τα μέλη του Ταμείου έχουν κάνει η κινεζική Cosco, οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι, οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, ενα αμερικανικό fund και μια ρουμανική εταιρεία.

Τα ίδια στελέχη εκτιμούν πως αν οι πέντε «μνηστήρες» που έχουν δείξει καταρχήν ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμμετάσχουν τελικά στο διαγωνισμό τότε θα είναι απόλυτα ικανοποιημένη από την έκβαση. Πάντως το τίμημα, δύσκολα απ΄ ό,τι φαίνεται θα ξεπεράσει τα 25 εκατομμύρια ευρώ.

Τα οικονομικά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τα καθαρά κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2013 έφτασαν μετά βίας τα 364.000 ευρώ εξαιτίας κυρίως της μείωσης της επιβατικής κίνησης, γεγονός που απομακρύνει την εταιρία από τις αρχικές εκτιμήσεις που την ήθελαν να κλείνει τη χρονιά με 7,5 εκατομμύρια ευρώ κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων. Η εταιρεία κατέγραψε μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 20% στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο .

Το προφίλ των μνηστήρων

Το ενδιαφέρον των μνηστήρων χαρακτηρίζεται ζωηρό αφού στο παρασκήνιο εμφανίζονται «σοβαροί διεκδικητές» Γαλλικές, ρωσικές, κινεζικές, ρουμανικές και αμερικανικές εταιρείες έχουν δείξει καταρχήν ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ . Με «προίκα» τις άγονες σιδηροδρομικές γραμμές που επιδοτούνται με 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο για την επόμενη πενταετία αλλά και τα ακίνητα αξίας 110 εκατ. ευρώ που μεταβιβάζονται στην εταιρεία, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία φέτος αναμένεται να παρουσιάζει κέρδη έχει προσελκύσει μεγάλα ονόματα της διεθνούς αγοράς.

Οι Γάλλοι

Τα σχέδια γαλλικών εταιρειών να συμμετέχουν στις αποκρατικοποιήσεις του σιδηρόδρομου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO γνωστοποίησε ο Γάλλος υπουργός Frédéric Cuvillier.

Συγκεκριμένα, ο Γάλλος υπουργός υπογράμμισε ότι το γαλλικό ενδιαφέρον περιλαμβάνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της οποίας θα συμμετάσχουν οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF).

Οι Κινέζοι

Πλήρη «χαρτογράφηση» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται ότι διαθέτει ήδη η Cosco, η οποία ετοιμάζεται να κατέβει στο διαγωνισμό με συμφωνία-πακέτο για την εξαγορά της. Το ενδιαφέρον των Κινέζων είναι συγκεκριμένο και αναμένεται να αποτυπωθεί και επισήμως στο διαγωνισμό. Οι Κινέζοι μάλιστα φέρονται να μιλούν για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με εντελώς οικονομικούς όρους καθώς μέσω της συμφωνίας με τη Hewlett Packard βρίσκονται πολύ κοντά στην εταιρεία, γνωρίζουν τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν και αφορούν κυρίως στη δυνατότητα μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα αλλά και την κατάσταση του δικτύου.

Οι Ρώσοι

Το ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων έχει επανειλημμένα διαπιστωθεί και αφορά τόσο τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, όσο και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων να δημιουργήσει ένα ισχυρό «άνοιγμα» στην αγορά της χώρας μας και να συνδυάσει τις θαλάσσιες με τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι τόσο μεγάλο που ο Vladimir Yakunin φέρεται να έχει ζητήσει κρατική χρηματοδότηση ώστε οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι να κατέβουν μόνοι τους στους διαγωνισμούς διεκδίκησης του ΟΛΘ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο να σχηματίσει κοινοπραξία με ξένο εταίρο για την εξαγορά των περιουσιακών στοιχείων.

Οι Ρουμάνοι

Πρόκειται για την εταιρεία με την επωνυμία Grup Feroviar Roman (GFR) η οποία εξαγόρασε τη δημόσια ρουμανική εταιρεία σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών CFR Marfa έναντι 202 εκατ. ευρώ. Η Grup Feroviar Roman ανήκει στους επιχειρηματίες Γκρούια Στόιτσα και Βασίλε Ντίντιλα, είναι εταιρεία με ιδιωτικό κεφάλαιο που παρέχει υπηρεσίες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, διαθέτοντας στόλο 8.000 βαγονιών.

Το αμερικάνικο fund

Πρόκειται για την Broe Group, ένα επενδυτικό fund το οποίο επενδύει σε εμπορικά ακίνητα, στις μεταφορές και στην ενέργεια, διαθέτοντας μάλιστα την OmniTrax, μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες εμπορικών μεταφορών της Βόρειας Αμερικής. Στην εταιρεία Αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος είναι ο κ. Άλεξ Γέρος.

Στελέχη του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων τονίζουν ότι ζωηρό ενδιαφέρον έχουν δείξει και κινεζικά funds τα οποία έχουν επισκεφτεί τη χώρα μας. Μάλιστα απαντώντας σε ερώτηση της «Η» δεν έκρυψαν ότι συζητήσεις είχαν γίνει και με γερμανικές εταιρείες οι οποίες είναι ανταγωνιστές αλλά και ελληνικές επιχειρήσεις.

«Προίκα» της ROSCO η συντήρηση των τρένων του ΟΣΕ

«Ζωηρό» ενδιαφέρον φαίνεται να υπάρχει και για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή ROSCO), όπου η προθεσμία κατάθεσης ενδιαφέροντος λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου. Η γαλλική Alstom αλλά και οι εταιρείες που ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται να αποτελούν «καλή μαγιά» και γι΄ αυτό τον διαγωνισμό.

Πάντως σημαντικό ρόλο στην πώληση και των δύο εταιρειών αναμένεται να παίξει η μεταξύ τους συμφωνία για συντήρηση του τροχαίου υλικού.

Πρόκειται για μία συμφωνία η οποία αναμένεται να είναι μαρκοχρόνια ώστε το έργο της Rosco να εξασφαλίζεται για τουλάχιστον μία 10ετία. Ειδικότερα πριν από ολοκλήρωση της διαδικασίας, η ROSCO θα συνάψει σύμβαση υπηρεσιών συντήρησης με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού και συμφωνητικά για τη μίσθωση επιλεγμένων ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, τα οποία είναι απαραίτητα για την παροχή των υπηρεσιών συντήρησης.

Συμβόλαιο

Σύμφωνα με πληροφορίες η «προίκα» της ROSCO θα είναι ένα συμβόλαιο διάρκειας 10 ετών για την συντήρηση του τροχαίου υλικού που χρησιμοποιεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παράλληλα, θα επιδιωχθεί να εξασφαλιστούν συμβόλαια από την ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Τραμ, ΗΣΑΠ), καθώς έχουν λήξει οι εγγυήσεις βαριάς συντήρησης της πρώτης γενιάς συρμών του Μετρό και η συγκοινωνιακή εταιρία υποχρεωτικά θα αναζητήσει ανάδοχο από την αγορά.

Σημαντικό ρόλο στην πώληση θα παίξει η διάσωση των περίπου 600 θέσεων εργασίας και η δέσμευση του νέου ιδιοκτήτη για περαιτέρω επενδύσεις.

Πάντως η γαλλική εταιρεία Alstom έχει ήδη αγοράσει αντίστοιχη τεχνική βάση στη Ρουμανία με μικρό τίμημα αλλά με την ανάληψη της πλήρους ευθύνης για 1.000 εργαζομένους.

Ν. Μηταράκης

Ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα

«Είναι ένα πρώτο σημαντικό βήμα που δείχνει την πεποίθηση των ανθρώπων της αγοράς ότι η χώρα μας θα παραμείνει στη ζώνη του ευρώ και μπορεί με την προώθηση των απαραίτητων αλλαγών και μεταρρυθμίσεων να βγει από την οικονομική κρίση».

Αυτό αναφέρει στην «ΗτΣ» ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης σχολιάζοντας το αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον που επέδειξαν τους τελευταίους μήνες μεγάλες εταιρείες, την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, τις εξαγορές και τη μεταφορά παραγωγής στην Ελλάδα.

Ο κ. Μηταράκης ωστόσο, αναγνωρίζει ότι οι επενδύσεις αυτές δεν φτάνουν, «αλλά χρειαζόμαστε ακόμα πολλές, μικρές μεσαίες, μεγάλες, οι οποίες όπως επισημαίνει «θα αλλάξουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας και θα το καταστήσουν πιο εξωστρεφές». Ο υφυπουργός στέκεται και στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει το υπουργείο Ανάπτυξης, για τη δημιουργία ενός φιλικότερου επενδυτικού περιβάλλοντος και τη στήριξη των εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Καταρχάς, με το νέο επενδυτικό και αναπτυξιακό νόμο η ηγεσία του υπουργείου στοχεύει στην απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, ενώ με την εκπόνηση της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών θέτει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για να μειωθεί ο χρόνος εξαγωγής κατά 50% και το κόστος κατά 20% μέχρι το 2015.

Επιπλέον, με την ενοποίηση του Invest in Greece, του ΟΠΕ και την μεταφορά των Οικονομικών Εμπορικών Ακολούθων προχωρά στην πλήρη αναδόμηση του οργανωτικού μοντέλου για την ουσιαστική στήριξη των εξαγωγών και την προσέλκυση επενδύσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.