Την δυνατότητα σε βιομηχανίες αλλά και κάθε είδους επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν οι ίδιες σιδηροδρομικές γραμμές με τις οποίες θα συνδέσουν τις μονάδες παραγωγής τους με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ προβλέπει ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, η οποία περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για τα ΚΤΕΛ που έχει κατατεθεί στην Βουλή.
Πρόκειται για μια ρύθμιση που ικανοποιεί ένα αίτημα αρκετών βιομηχανιών, οι οποίες επιθυμούσαν να αποκτήσουν πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ωστόσο το υφιστάμενο πλαίσιο δεν το επέτρεπε.Με την αλλαγή που θεσμοθετείται το δίκτυο του ΟΣΕ «ανοίγει» για την σύνδεση των logistics center μεγάλων βιομηχανιών αλλά και κάθε είδους επιχειρήσεων της χώρας αρκεί αυτές να αναλάβουν το κόστος κατασκευής της γραμμής, η οποία στη συνέχεια θα περάσει στον έλεγχο του κράτους.
Ουσιαστικά πρόκειται για κίνηση που υπακούει στην ανάγκη να δημιουργηθούν υποδομές, οι οποίες θα τονώσουν την ανάπτυξη σε μια στιγμή που το κράτος δεν μπορεί να επενδύσει για την δημιουργία δικτύων.
Συγκριτικό πλεονέκτημαΜε τον τρόπο αυτό εκτιμάται ότι οι επιχειρήσεις που θα επενδύσουν για την σύνδεση των μονάδων παραγωγής τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα καθώς θα μειώσουν σημαντικά το κόστος μεταφοράς, που αποτελεί ένα σημαντικό κόστος για τις επιχειρήσεις ιδίως αυτές που έχουν εξωστρεφή προσανατολισμό.
Τα δίκτυα που θα υλοποιηθούν από βιομηχανίες θα έχουν το χαρακτήρα δωρεάς και μετά την ολοκλήρωσή τους θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του σιδηροδρομικό δικτύου και θα ανήκουν στην αρμοδιότητα του διαχειριστή υποδομής (ΟΣΕ), όπως και το λοιπό δίκτυο.
Χαρακτηριστικά στο σχέδιο νόμου σημειώνεται πως «ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας είναι η έλλειψη ανταγωνιστικότητας των εγχώριων μονάδων παραγωγής προϊόντων που οφείλεται σε σημαντικό βαθμό και στον μεγάλο συντελεστή του κόστους μεταφοράς του προϊόντος» καθώς λόγω της γεωγραφικής θέσης της χώρας μας τα προϊόντα επιβαρύνονται με το υψηλό κόστος της οδικής μεταφοράς, το οποίο εξαρτάται ευθέως από τις τιμές των καυσίμων.
Στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου επισημαίνεται ότι οι τιμές των καυσίμων οδηγούν σε αύξηση των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών που είναι πολύ οικονομικότερες.
Στο πλαίσιο αυτό ο ανασχεδιασμός του Επιχειρησιακού Πλάνου του ΟΣΕ προβλέπει ως πρώτη προτεραιότητα την ανάπτυξη του εμπορευματικού έργου μέσω και των συνδέσεων βιομηχανικών και άλλων παραγωγικών μονάδων με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ωστόσο, σημειώνεται, η περιστολή των δαπανών δεν επιτρέπει στον ΟΣΕ να υλοποιήσει έργα εκτός από την ολοκλήρωση του βασικού δικτύου και καθιστά αναγκαία την εξεύρεση πόρων για τα έργα σύνδεσης ή βελτίωσης της σιδηροδρομικής υποδομής.
Τομή που οδηγεί στην ανάπτυξηΕπιπλέον επισημαίνεται ότι ήδη από την πλευρά της επιχειρηματικής κοινότητας υπάρχουν αιτήματα επιχειρήσεων που ζητούν να αναλάβουν το κόστος της σύνδεσης της σιδηροδρομικής υποδομής με τις μονάδες παραγωγής τους καθώς και βελτίωσης της υποδομής προκειμένου να είναι συμβατή με τα σύγχρονα φορτία, εφόσον αυτό είναι απαραίτητο.
«Είναι προφανές, σημειώνεται στο σχέδιο νόμου, ότι η παροχή θεσμικής δυνατότητας να κινητοποιηθούν κεφάλαια τρίτων για την επέκταση και βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί μια τομή που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για οικονομική ανάπτυξη η οποία θα προέλθει από τον ιδιωτικό τομέα εγκαταλείποντας τα πρότυπα του παρελθόντος».
Σε ότι αφορά την ιδιοκτησία των δικτύων που θα υλοποιηθούν από ιδιώτες στο σχέδιο νόμου ξεκαθαρίζεται ότι μετά την ολοκλήρωση των έργων, αυτά αποτελούν στοιχείο της σιδηροδρομικής υποδομής και οι δαπάνες που θα έχουν καταβληθεί για την υλοποίησή τους θα έχουν το χαρακτήρα δωρεάς προς το Ελληνικό Δημόσιο.
Ο Όμιλος Φουρλή έχει φτιάξει ήδη δική του γραμμή στο ΣχηματάριΤο ενδιαφέρον για σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο μεγάλων επιχειρήσεων που διακινούν σημαντικούς όγκους φορτίων είναι δεδομένο. Εξάλλου υπάρχει ήδη το προηγούμενο κατασκευής γραμμής από ιδιώτη στη χώρας μας.
Πρόκειται για την γραμμή που έφτιαξε στο Σχηματάρι της Βοιωτίας ο Όμιλος Φουρλή, που «ταλαιπωρήθηκε» αρκετά πριν λάβει άδεια σύνδεσης της γραμμής αυτής με το δίκτυο του ΟΣΕ στο τμήμα Οινόης - Χαλκίδας.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι η αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών με το σιδηρόδρομο είναι το στοίχημα που προσπαθεί να κερδίσει και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία από τον ερχόμενο μήνα αναμένεται ότι θα ξεκινήσει καθημερινό εμπορευματικό δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Για το σκοπό αυτό υπάρχει συνεργασία με τον ΣΕΒ μέλη του οποίου έχουν υπογράψει ήδη συμφωνία με την εταιρεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν ευθύνεται για τα σχόλια των επισκεπτών.
Υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται αυτόματα.